Kwalitatief onderzoek van de samenwerking

Kwalitatief onderzoek begint met het opstellen van een onderzoekskader dat de vraagstelling en de scope van het onderzoek duidelijk maakt. Op grond van het onderzoekskader wordt informatie verzameld uit bestaande documentatie en door interviews met betrokkenen. De uitkomsten worden logisch geordend in bevindingen die aansluiten bij het onderzoekskader. Ten slotte vindt interpretatie van de bevindingen plaats die de basis vormt voor aanbevelingen.

Kwalitatief onderzoek naar samenwerking gaat in het algemeen om de beleving van collega’s bij de onderlinge interactie of het ontbreken daarvan. Het onderzoek maakt duidelijk hoe de onderlinge verhoudingen zijn en welke invloed die hebben op het werk.

De bestuurder van een grote culturele organisatie was niet tevreden over de prestaties van de organisatie, maar kreeg geen vinger achter de oorzaken. Er was weliswaar vaak onenigheid in het managementteam, maar dat leek eerder een gevolg dan een oorzaak van de stagnatie. Een kwalitatief onderzoek naar de samenwerking gaf inzicht in patronen in de cultuur die tot veel energieverlies leidden in de organisatie. Dankzij dit inzicht kon de organisatie gericht aan de slag met het wegnemen van ineffectieve patronen in de samenwerking.