Kwalitatief onderzoek van de samenwerking
Leermodules voor HR-professionals en managers
Procesbegeleiding tijdens verandertrajecten
Collega’s die hun belangentegenstellingen kunnen overbruggen, hebben meer vertrouwen in de samenwerking
In samenwerkingsverbanden wordt het werk verdeeld tussen verschillende functies en teams, of tussen organisaties die elkaars contractpartner zijn. Hoewel de taken van de functies, teams en partners vaak wel beschreven zijn, is het lang niet altijd duidelijk wat de betrokkenen van elkaar mogen verwachten. Onterechte verwachtingen leiden tot misverstanden, frustratie en inefficiëntie. De collega’s trekken zich terug op hun eigen belangen en vinden het steeds lastiger om er met elkaar uit te komen.
Organisatielogica helpt verwachtingen in de samenwerking te verhelderen en geeft inzicht in (on)logische aansluitingen in het werkproces. Vaak is daartoe het stellen van ongemakkelijke vragen onvermijdelijk. Als gevolg van deze bewustwording kunnen rollen worden bijgesteld of anders ten opzichte van elkaar gepositioneerd. Het overleg kan opnieuw worden ingericht, met een andere samenstelling of agenda. Ook kan het proces om tot besluiten te komen aan de rolverdeling worden aangepast. De samenwerking wordt soepeler en doelmatiger, omdat collega’s meer begrip hebben van elkaars rol in het geheel. De betrouwbaarheid van de samenwerking neemt toe.
In een publiek-private constructie was de samenwerking niet optimaal. Veel zaken gingen wel goed, maar medewerkers waren vaak gefrustreerd over de interactie met de contractpartner en nieuwe projecten kwamen niet goed van de grond. De leiding was van mening dat de oorzaak lag in de persoonlijke relaties op de werkvloer.
Door inzet van Organisatielogica bleek dat de samenwerkingspartners niet alleen vaak een verkeerd beeld hadden van de rol van de ander, maar eigenlijk ook hun eigen rol niet helemaal scherp meer hadden. Daardoor heerste er veel onbegrip over de reacties van de ander en de frustratie daarover werd natuurlijk regelmatig geuit. Dat kwam de persoonlijke relaties weliswaar niet ten goede, maar de oorzaak lag dieper: de betrokkenen hadden een verkeerd beeld van het werk dat georganiseerd moest worden. Ze kozen daardoor vaak voor een ineffectieve aanpak, die dan ook niet werkte. Dankzij inzicht in de bedoeling van het werk en de diverse rollen van de partners daarin, nam de rust toe. De samenwerking werd natuurlijker en daardoor werden ook de persoonlijke relaties beter.